1:14 AM

Kuala Lumpur International Book Fair 2009

Pesta Buku Antarabangsa yang diadakan di PWTC, Kuala Lumpur pada 17 hingga 26 April yang lalu telah memberi buah fikiran kepada Biro Pendidikan untuk menghantar guru pelatih IPGM Kampus Perempuan Melayu Melaka melawat tempat pameran tersebut. Lawatan yang berlangsung pada 19, 25 dan 26 April yang lalu bertujuan untuk menggalakkan sikap membaca dalam kalangan guru pelatih.

Biro Pendidikan selaku biro yang menganjurkan lawatan ini telah membuka penyertaan seramai 40 orang pada 19 April, 80 orang pada 25 April dan 40 orang pada 26 April menjadikan jumlah keseluruhan guru pelatih yang menyertai lawatan ini seramai 160 orang. Walaupun sudah banyak peluang penyertaan yang dibuka, namun masih banyak permintaan kerana terlalu ramai guru pelatih yang berminat untuk menyertainya.

Sepanjang berada di sana, guru-guru pelatih berpeluang bersua muka dengan ramai penulis buku terkenal tanah air seperti SN A. Samad Said, Fatimah Syarha dan ramai lagi. Penulis dari negara seberang, Habiburrahman El-Shirazy juga turut hadir sama untuk bertemu dengan peminat hasil tulisannya.

Habiburrahman El-Shirazy


SN A. Samad Said

Secara keseluruhannya, lawatan ini telah memberi banyak impak positif dalam kalangan guru pelatih di samping berjaya mencapai objektif yang ingin dicapai. Diharapkan agar aktiviti seperti ini dapat diadakan lagi pada masa yang akan datang.

0 comments: